صنعت و بازرگانی ریحانی | فیوز فست | برق قدرت | فیوز کاردی | ابزار دقیق

فیوز مینیاتوری اصلی

فیوز مینیاتوری اصلی

فیوز مینیاتوری (Miniature Circuit Breaker) یا به اختصار MCB، یک قطعه الکترونیکی است که به منظور حفاظت از مدارهای برق در برابر جریان‌های بیش از حد و حفاظت از تجهیزات الکتریکی در برابر آتش سوزی و صدمه به افراد و جانوران استفاده می ‌شود و به طور کلی شامل دو بخش می‌باشند. قسمت قابل تعویض (که به عنوان یک فیوز عمل می‌کند) و قسمت کنترل کننده (که به عنوان یک قطع کننده مدار عمل می‌ کند). در صورت بروز جریان بیش از حد، قسمت قابل تعویض فیوز به طور خودکار باز می‌شود و جریان برق قطع می‌شود. این قابلیت به عنوان حفاظت از تجهیزات برقی و جلوگیری از آتش سوزی بسیار مهم است. فیوز مینیاتوری  به دلیل اندازه کوچک و عملکرد بهتر نسبت به فیوزهای قدیمی، در بسیاری از کاربردهای صنعتی و خانگی استفاده می ‌شود و به دو نوع تند کار و کند کار تقسیم می‌شود که هر کدام وظایف خاص خود را دارند.

فیوز مینیاتوری و اصلی تندکار در مقابل جریان‌های بالایی که به طور موقتی از حد مجاز بیشتر شده اند، بسیار سریعاً واکنش نشان می‌دهد و مدار را به سرعت قطع می‌ کند. این فیوزها که اصلی هستند به طور معمول در مدارهایی که نیاز به حفاظت سریع از تجهیزات برقی دارند، مانند موتورهای الکتریکی و سیستم‌های الکتریکی خودروها و هواپیماها استفاده می ‌شوند. فیوز مینیاتوری کند کار در مقابل جریان‌های بالا به طور موقتی شکل گرفته، با تأخیر واکنش نشان می‌ دهد و مدار را بعد از مدتی قطع می ‌کند. این نوع فیوز به طور معمول در مدارهایی استفاده می‌شود که نیاز به حفاظت از تجهیزات الکتریکی در مقابل جریان‌های نامتعارف و نشتی برق دارند. با توجه به نیازهای مختلف در مدارهای برقی، انتخاب نوع فیوز مناسب بسیار مهم است و در صورت عدم انتخاب مناسب، تجهیزات برقی ممکن است خراب شده و حتی خطراتی برای افراد و محیط زیست ایجاد شود.

محدوده جریانی که فیوز های مینیاتوری اصلی تندکار و کندکار در آن کار می‌ کنند، بسته به نوع فیوز و ساختار آن متفاوت است. عموماً بر روی بدنه فیوز محدوده جریان‌های مجاز برای آن نوشته شده است. محدوده جریانی که فیوز مینیاتوری تندکار کار می‌کند، معمولاً بین 2 تا 100 آمپر است. برای مثال، فیوز اصلی تند کاری با جریان مجاز 10 آمپر، در صورتی که جریان بیشتر از 10 آمپر شود، بسیار سریعاً واکنش نشان می‌دهد و مدار را قطع می‌ کند. محدوده جریانی که فیوز مینیاتوری کندکار کار می‌کند، معمولاً بین 0.5 تا 15 آمپر است. برای مثال، فیوز مینیاتوری کند کاری با جریان مجاز 5 آمپر، در صورتی که جریان بیشتر از 5 آمپر شود، با تأخیری کوتاه واکنش نشان می‌دهد و پس از گذشت زمانی که به عنوان زمان تأخیر آن مشخص شده است، مدار را قطع می‌کند. لازم به ذکر است که برای انتخاب فیوز مناسب برای هر مدار برقی، ابتدا باید جریان مجاز و محدوده جریانی مدار را محاسبه کرد و سپس فیوز مناسب را انتخاب کرد.

فیوز کلید مینیاتوری اصلی یک قطعه الکترونیکی است که به دلیل طراحی خاص و امکانات مختلفی که دارد، در بسیاری از کاربردهای صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. فیوز کلید مینیاتوری عموماً در دو نوع تک قطبی (Single Pole) و دوقطبی (Double Pole) قابل تهیه است. همچنین، آن‌ها می‌توانند جزء سری (Series) یا موازی (Parallel) باشند. این فیوزها با توجه به نیاز مدارهای برقی، با جریان‌های مجاز مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. به عنوان مثال، فیوز کلید مینیاتوری با جریان مجاز 6 آمپر، 10 آمپر، 16 آمپر، 20 آمپر و غیره در بازار موجود است. با توجه به نیازهای مختلف در مدارهای برقی، انتخاب نوع قطعه بسیار مهم است. در صورت عدم انتخاب مناسب، تجهیزات برقی ممکن است خراب شده و حتی خطراتی برای افراد و محیط زیست ایجاد شود و جریان مجازی برای فیوز کلید مینیاتوری اصلی در مدارهای صنعتی، بستگی به نوع فیوز و نوع کاربری آن دارد. اما در کل، جریان مجازی برای آن در مدارهای صنعتی ممکن است از 2 آمپر تا 125 آمپر یا حتی بیشتر باشد.

به طور کلی، فیوز مینیاتوری اصلی در مدارهای صنعتی برای حفاظت از تجهیزات برقی در برابر جریان‌های بیش از حد و جلوگیری از آتش سوزی و خطرات احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انتخاب قطعه مناسب، باید جریان مجاز و محدوده جریانی مدار را محاسبه کرد و سپس فیوز مناسب را انتخاب کرد. لازم به ذکر است که برای انتخاب فیوز مینیاتوری برای هر مدار برقی، علاوه بر جریان مجازی فیوز، باید نکات دیگری همچون ولتاژ مدار، نوع و کاربری تجهیزات برقی و شرایط کاری مدار را نیز در نظر گرفت. البته فیوز مینیاتوری دارای مزایای زیادی است که به عنوان چند مورد مهم آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد و حفاظت از تجهیزات برقی، سهولت استفاده، طراحی کوچک و سبک، قابلیت تحمل ضربه و لرزش و اطمینان از عملکرد مزیت های آن می باشند. البته فیوز مینیاتوری اصلی در مقایسه با سایر راه حل‌ های حفاظتی قیمت مناسبی دارد و برای بسیاری از کاربردهای صنعتی و خانگی قابل استفاده است.