صنعت و بازرگانی ریحانی | فیوز فست | برق قدرت | فیوز کاردی | ابزار دقیق

فیوز پیچ خور

فیوز پیچ خور که به دلیل فرم مکعب گونه ای که دارد با نام فیوز مربعی نیز شناخته می شود، در دو سطح خود دارای پیچ هایی است که گاه حتی در چهار سمت آن نیز پیچ هایی وجود دارند و به همین دلیل به آن ها فیوز پیچ خور گویند. این پیچ ها جهت نصب فیوزها در سیستم های الکترونیکی می باشند.

فیوز پیچ خور توسط برندهای مطرحی تولید گشته و در بازار موجود می باشد که از جمله این برندها می توان به برندهای همچون فراز شاموت (مرسن)، ایتون باسمن، ای تی آی اشاره کرد. فیوز پیچ خور در مواردی کاربرد دارد که نیاز به کاهش و به حداقل رساندن قوس جریان عبوری و در اصطلاح ولتاژ شکست یا همان آرک می باشد.

کاربرد فیوز پیچ خور

فیوز پیچ خور از نوع High Speed یا به اصطلاح با سرعت بالا می باشد و از ایجاد اختلال و صدمه دیدن تجهیزات الکتریکی و سیستم های برقی و مدارها جلوگیری می نماید. کاربرد اصلی فیوز پیچ خور برای محافظت کردن از نیمه هادی ها می باشد که شامل دیودها، تریستورها، ترایاک ها، انواع IGBT، انواع GTO، انواع SCR می باشد.

عملکرد آن در هنگام به وجود آمدن اضافه بار و یا شوک ناشی از افزایش ناگهانی جریان می باشد که از آسیب دیدن تجهیزات الکترونیکی جلوگیری می کند. به طور کلی فیوز پیچ خور برای محافظت از تجهیزاتی همچون انواع رکتیفایر، اینورتر، سافت استارتر، رله ها، انواع درایو DC، انواع UPS به کار برده می شود.

فیوز پیچ خور

فیوز پیچ خور در صنایع گوناگونی به کار برده می شود. صنایع آلیاژ فلزی از جمله کاربردهای این قطعات می باشد. یا به طور مثال می توان از تریستورهای سه فیوز پیچ خور نام برد که در صنایع سیمان مورد استفاده قرار می گیرند. یا در صنایع پتروشیمی، صنایع ریلی و حمل و نقل یا صنایع داروسازی از این قطعات الکترونیکی استفاده های متعددی می گردد.

انواع فیوز پیچ خور

فیوز پیچ خور دارای انواع بسیار متفاوتی هستند که در برندهای گوناگون و با سایزهای مختلف به بازار عرضه گشته اند. فیوز پیچ خور با توجه به قابلیت انعطاف پذیری در طراحی، در هفت سایز، توسط برندهای مطرح جهانی تولید گشته اند. برای دسته بندی فیوزهای پیچ خور از علامت های اختصاری گوناگونی استفاده می گردد که به طور متداول از عبارت های aR و gR برای دسته بندی آن ها استفاده می گردد.

دسته بندی های بسیار متنوعی برای فیوز پیچ خور وجود دارد که می توان به انواع فیوز دو سر پیچ و فیوز چهار سر پیچ اشاره کرد. یا آنکه فیوز پیچ خور را از لحاظ جریان الکتریکی به انواع فیوزهای پیچ خور ۱۰۰۰ آمپری، ۲۰۰۰ آمپری، ۳۰۰۰ آمپری، ۱۶۰۰ آمپری و ۲۵۰۰ آمپری و … تقسیم نمود.

خصوصیات فیوز پیچ خور

فیوز پیچ خور از لحاظ عملکرد و از لحاظ ظاهری دارای ویژگی های متفاوتی می باشد. فیوزهای پیچ خور قطعاتی سودمند در حفظ ایمنی سیستم ها و تجهیزات الکترونیکی انتقال قدرت و نیمه هادی ها می باشند. بدنه آن ها دارای استحکام بالایی می باشد که در برابر انواع عوامل فرساینده بیرونی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. بدنه فیوز پیچ خور نسبت به دمای بسیار بالا یا بسیار پایین مقاوم است. به علاوه تابش مستقیم نور آفتاب نمی تواند به آن ها آسیب برساند.

ساختار درونی فیوز پیچ خور نیز بسیار مقاوم است و المنت های درونی آن به گونه ای ساخته شده است که از هرگونه انفجار و آتش سوزی اجتناب می نماید و به سایر اجزای مدارها و تجهیزات آسیب نمی رساند. آلیاژهای به کار رفته در المنت های فیوزهای پیچ خور از جنس مس، آلومینیوم و روی هستند و در صورت وارد آمدن شوک یا اضافه بار، با جذب گرمای مازاد از ایجاد احتراق و آتش سوزی جلوگیری می کنند و حرارت ایجاد شده را جذب می نمایند.

قیمت فیوز پیچ خور

عوامل متعددی بر قیمت این تجهیزات الکتریکی اثر می گذارند. ابتدایی ترین عاملی که در ابتدا بر قیمت انواع فیوز پیچ خور اثر دارد، برند سازنده آن است. برخی از برندها از پیشینه و اعتبار بیشتری از سایر برندها برخوردار هستند و توانسته اند بخش بزرگی از بازار را با سابقه درخشان خود از آن خود نمایند که نسبت به انواع دیگر از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

جنس بدنه، متریال به کار رفته در المنت داخل فیوز پیچ خور از عوامل دیگری است که بر قیمت این محصولات اثر می گذارد. ویژگی های این محصولات نسبت به مقاومت در برابر حرارت و آتش، یا دیگر عوامل محیطی بر کیفیت و در نتیجه قیمت آن ها نقش دارد.

عامل دیگری که در قیمت انواع فیوز پیچ خور نقش دارد، میزان ولتاژ عملکردی محصول و سایر خصوصیات الکترونیکی است. سایز این قطعات و ابعاد سیستم ها و تجهیزاتی که این قطعات با آن ها کار می کنند نیز از عوامل مهم در تعیین قیمت این محصولات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.